Frustraties! Hoe het beste ermee om te gaan?

Je kent het wel, de dingen gaan niet zoals je wilt of gehoopt had. Je raakt gefrustreerd en merkt dat de energie zakt. Dat trekt helaas weer negatieve energie aan je en je begint je zelfs zorgen te maken. Je raadt het al, om een gegeven moment raak je in een vicieuze cirkel.

Hoe kom je er weer uit? Denk aan wat je een ander zou aanraden als die in jouw situatie zit! Soms zitten we zo in ons eigen verhaal. We zijn vaker bezig met wat er nog moet gaan gebeuren en laten ons vaak onbewust leiden door ervaringen uit het verleden die minder positief zijn uitgevallen. Bedenk dan dat behaalde resultaten uit het verleden – gelukkig! – geen garantie bieden voor de toekomst! En dat bedoel ik dus positief: of het nu een lastige situatie op je werk of de zorgen over de rekeningen, je tijdsverdeling met je gezin en alle sociale contacten je in het verleden meer energie heeft opgeleverd dan je ervan gekregen hebt, weet dan dat je het ook kunt omdraaien.

De kracht van je gedachten wordt vaak onderschat. We zijn ons niet bewust van negatieve gedachten en de meesten gedachten gaan over de plannen die we maken. Zeker piekeraars en hooggevoelige mensen zullen hier een stuk in kunnen herkennen dat ze veel met wat nog komen moet, bezig zijn. Gedachten als die maar niet gebeurd, of dat niet misgaat, trekt juist de energie van mislukken aan en brengt je energie peil lager. Je kunt je hersenen als een spier trainen om minder snel te gaat piekeren en gefrusteerd te raken.

Breng je aandacht naar binnen en laat je gedachten als wolkjes passeren. Je mag bang zijn, nieuwe dingen spannend vinden enz. enz. Neem op de dag de tijd om even alles te laten passeren, en merk dat je zorgen afnemen. Nu komt er ruimte voor je gevoel en je innerlijk weten, dat het allemaal goed kan komen. Vanuit je eigen bron kun je inventief zijn en voor elke probleem een oplossing bedenken die bij jouw leven past.

Wees je eigen beste vriend(in) en laat je innerlijk weten spreken. Je zult merken hoe vaker je een moment creëert voor jezelf om naar binnen te keren, bijvoorbeeld op de bank met een kop thee of tijdens een wandeling of als je even op bed gaat liggen. Adem rustig in naar je buik, hou je adem een paar tellen vast en adem dan rustig uit. Het kan helpen om je handen om je buik te leggen, zodat je aandacht meer bij je lichaam is. Alle antwoorden vind je in de stilte van je eigen zijn.

Vind je het lastig om bij je eigen gevoel te komen? Je kunt daarin stappen zetten onder begeleiding. Eerst even kennismaken om te voelen of er een klik is? Je bent van harte welkom! Stuur een mailtje naar info@namaroepa.nl voor een gratis kennismakingsgesprek.


Archief