Filerijden

Filerijden kost niet alleen geestelijk energie maar kan ook fysieke klachten geven. Mensen die veel kilometers maken en daardoor geregeld de file meepakken gebruiken niet alleen hun beenspieren meer dan anders maar ook hun rugspieren door het veelvuldig intrappen en loslaten van de pedalen. Als je met je bekken van voren gekanteld in de autostoel zit, belast je namelijk de spieren in je onderrug op een verkeerde manier.

Verkeerde houding

Bij zittend werk zijn vaak de (onder)rugspieren inactief. Zitten werk achter de computer kan leiden tot een verkeerde houding in schouder en nek maar ook bekken en (onder)rug mede door stress maar eigenlijk vooral ook door lang in één en dezelfde houding te blijven zitten. Zelfs na je werk kun je in de verkeerde werkhouding “schieten”. De overgang van inactieve naar actieve spieren tijdens het autorijden geeft een extra belasting op deze spiergroep.

Lengte

Bij lange mensen valt tijdens het masseren op dat vaak de schouders en de onderrug meer op spanning staan en extra aandacht tijdens de behandeling nodig hebben. Het SI gewricht is een interessant punt want daar gaat functioneel de beweeglijkheid van de wervels over in de starre vastheid van het bekken. Door de verschillende mate van belasting van de beenspieren en rugspieren is het zaak om dit gevoelige gewricht met het masseren aandacht te geven.

Tip

Neem na het ontstaan ’s ochtends enkele minuten de tijd op een yoga matje of kleedje met je rug te gaan liggen. Breng je knieën naar je borstholte en kruis je onderbenen. Beweeg langzaam je benen naar links en rechts. Voel in je onderrug of je meer beweeglijk wordt met het heen en weer bewegen van je benen. Doe je benen naar beneden met je knieën gebogen, voeten op de grond en breng je heupen omhoog terwijl je schouders op de mat blijven liggen. Probeer dan wervel voor wervel vanaf je schouder je rug naar de mat toe te brengen. Hoe langzamer, hoe beter je je spieren zal beheersen. De reden dat je dit ’s ochtends doet is, omdat je tussenwervelschijven in de loop van de dag platter worden en je de dag gelijk soepel begint.

Heb je vragen of ik jou kan helpen óf wil je NamaRoepa Massage gewoon een keer ervaren? Neem dan contact gerust contact met me op via info@namaroepa.nl


Archief